Hallo Koen, in lucide dromen maak ik meestal mee dat ik vlieg maar dan niet in een vliegtuig, ik vlieg gewoon zelf. Niet zoals een vogel met zijn vleugels fladdert maar gewoon door me voort te bewegen in het luchtruim, los van de grond. Soms voor de lol omdat het zo'n prettig gevoel is maar vaker eigenlijk omdat ik voor iets moet vluchten.
Ik heb je vliegtuigverhalen hier ook al gelezen en op een gegeven moment werd je toch zelf de piloot? Volgens mij toch ook al een aardige stap richting lucide droom want jij had toen immers de touwtjes in handen.
Als ik voor de lol vlieg is het leuk om de reacties van mensen op de grond te zien. In de meeste gevallen kan ik heel snel vliegen en maak ik de gekste capriolen en wendingen in de lucht. Tijdens zo'n vlucht zag ik een keer iemand op de begane grond die helemaal mijn type was om het zo maar eens te zeggen en toen dacht ik "Voor jou ga ik eens extra mooi vliegen" om vervolgens een complete sierlijke dans in de lucht uit te voeren, hahaha. Flirten in je dromen, het kan allemaal!

Vaker echter wordt ik belaagd door grote dieren, dat kunnen honden maar ook beren of andere woeste roofdieren zijn. Om te ontsnappen schiet ik dan als een pijl de lucht in, dit tot frustratie van de aanvaller. Om het voor het beest nog erger te maken duik ik wel eens terug naar de grond tot ik op een hoogte ben waar de belager me nét niet kan pakken.
Soms, niet vaak, kan ik echter geen hoogte winnen. Dan blijkt dat het dier waar ik bang voor ben óf geen interesse in me heeft óf me bijt, eigenlijk altijd in mijn handen. Verbazingwekkend doet het eigenlijk nooit pijn maar ik ben als de dood dat de aanvaller doorbijt en ik kan niet loskomen. Als ik dan ten lange leste toch losgekomen ben van de muil dan realiseer ik me vaak dat er eigenlijk niets aan de hand is en dat ik voor niets bang ben geweest. Symboliek genoeg en telkens weer stof tot nadenken.
De lucide dromen treden vaak geconcentreerd in een bepaalde periode op. Tijdens zo'n periode kruip ik wel eens in mijn bed terwijl ik me afvraag wat de nachtelijke bioscoop deze keer voor me in petto zal hebben. Hoe gek het ook moge klinken, soms kan ik me echt verheugen op wat komen gaat. Alles in zo'n droom ziet er zo echt, zo reëel uit dat het achteraf net lijkt alsof je de belevenissen in een film hebt gezien waarin je zelf de hoofdrol speelt.
Hier kan geen 3D tegenop!